Zapalování na MZ 150 - Řídící jednotka

   Řídící jednotka zapalování, jestli se to tak nechá nazvat, mi na mé MZ 150 ETZ odešla krátce po elektronickém přerušovači 😀 Jestli, to mělo nějakou souvislost jsem nezjišťoval, ale nenapadá mi jakou by to mohlo mít?

   První krok, který jsem udělal, byla oprava původní jednotky. Jestli mě paměť neklame, tak v původní jednotce odešel silový tranzistor, který spíná zapalovací cívku. Originální darlingtonův tranzistor (už nevím jaký typ) jsem doma neměl, tak jsem do jednotky složil jeho náhradu ze dvou samostatných tranzistorů. Nějakou dobu jsem s takto opravenou jednotkou jezdil, ale měl jsem obavy, aby zase neodešla, jelikož jsem neměl náhradní. Řekl jsem si, že bezpečnější než shánět další originální řídící jednotku, bude si navrhnout svou, do své krabičky a vyrobit si jich do zásoby kolik budu chtít 🙂 

Návrh řídící jednotky zapalování

Schéma zapojení a DPS

   Při návrhu nové řídící jednotky jsem nechtěl experimentovat a vymýšlet vymyšlené. Jednoduše jsem okopíroval originální schéma zapojení, které se mi povedlo dohledat a provedl pouze nepatrné úpravy. Hlavní změna spočívala v náhradě silového darlingtonového tranzistoru dvojicí „obyčejných“, televizních tranzistorů, kterých mám mnoho 🙂

   Na obrázku níže je zobrazeno originální schéma zapojení řídící jednotky zapalování pro MZ 150 ETZ. Zdroj obrázku si již nepamatuji.

   A nové, upravené schéma zapojení řídící jednotky zapalování. Nejdůležitější částí návrhu nové jednotky je zcela jiná DPS a také krabička, do které bude tato jednotka umístěna.

   Jelikož v motorce, v prostoru pro akumulátor není vyloženě nedostatek místa, navrhl jsem DPS pro řídící jednotku tak, aby se na ni vše pohodlně vešlo. Výkonové tranzistory i tranzistor budící jsem umístil na dostatečně velký chladič. Za „vychytávku“ považuji využití různých velikostí konektorů Faston pro připojení řídící jednotky do elektroinstalace motorky. S tímto systémem konektorů je možné přehodit pouze vstupní kabely s výstupními a to už je malá šance 🙂 Kondenzátory a varistor jsem zafixoval dvousložkovým lepidlem pro lepší mechanickou odolnost.

Návrh krabičky pro řídící jednotku zapalování

   Krabičku jsem navrhl v programu FreeCAD tak, aby byla jednoduše vytisknutelná na 3D tiskárně. Skládá se ze spodní části, do které se vloží elektronika a z horní části, kterou se krabička uzavře a následně sešroubuje dvěma šrouby.

   Krabičku jsem tiskl z materiálu PETG.

   Složená krabička a elektronika uvnitř krabičky. Do motorky jsem krabičku s řídící jednotkou přišrouboval na rám motorky přes silentbloky. 

Shrnutí projektu řídící jednotky zapalování

   Nová jednotka zapalování funguje stejně jako ta stará – aby ne, když jsou stejné 😀 Hlavním důvodem této předělávky původní jednotky nebyla modernizace nebo zlepšení parametrů, ale pouze abych měl možnost si jednoduše vyrobit několik náhradních jednotek a případně je vozit s sebou – abych měl jistotu, že vždy dojedu. Tato jednotka má proti původní přeci jen jednu výhodu, a to v připojení přes konektory Faston. Původní jednotka měla vyvedené kabely a ty byly zavedené do motorky. Případná výměna takové jednotky je daleko složitější než jen přepojení několika Fastonů. Jinak s touto jednotkou jezdím dvě sezóny a zatím vše bez problémů 🙂

Podklady pro výrobu řídící jednotky zapalování